keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_right
Ochranná „svätožiara“ nad kokpitom
Auto moto

Ochranná „svätožiara“ nad kokpitom

Bezpečnosť vo svete motošportu sa posledné roky neustále zvyšuje, čomu svedčia aj štatistiky v počte úmrtí jazdcov, ktorí idú na hrane svojich možností. F1 nie je výnimkou, aj keď v roku 2014 po nehode na japonskej trati Suzuke, došlo ku havárii a pilot Jules Bianchi ostal po nehode v kóme do 25. júla 2015 kedy svoj boj o život prehral. Bol tak prvým jazdcom F1, ktorý podľahol nehode od roku 1994, kedy zomrel známy a väčšinou všetkými považovaný za najlepšieho jazdca F1 v histórii, jazdec Ayrton Senna.

formule

Nehoda Ayrtona Sennu bola impulzom pre Medzinárodnú automobilovú federáciu FIA k zvýšeniu bezpečnosti v tom to motošporte a zabezpečiť tak, aby sa pokiaľ možno už smrteľné nehody nestali. Žiaľ motošport bude asi vždy nebezpečný nech bude vynaložené akékoľvek úsilie.

                Od roku 2018 preto Medzinárodná automobilová federácia FIA zavádza bezpečnostný prvok v podobe ochrany hlavy jazdca, ktorá dostala prezývku „svätožiara“. Táto ochrana poskytne jazdcovi ochranu pred uvoľnenými kolesami monopostov, ktoré sú často pri nehodách uvoľnené a leťia vysokou rýchlosťou.
Názory na túto ochranu sa líšia a poukazujú na to, že aj keď sa zavedie tento bezpečnostný prvok, tak ochrana hlavy jazdca nebude v úplnom bezpečí, keďže menšie úlomky letiace vzduchom túto ochranu hravo prekonajú.

dráha

A tak nastáva názor, že či je takáto ochrana vôbec potrebná? Mnoho ľudí ako sú fanúšikovia, ale aj samotní jazdci sú proti tejto ochrane. Samotní jazdci sa skôr prikláňajú k ochrane hlavy v podobe ochranného plexiskla, ktoré však nebolo schválené a nedostatočne otestované pre oficiálne nasadenie do pretekárskeho víkendu. Vyzerá neatraktívne a monopostu uberá na atraktivite, nehovoriac o tom, že v prípade požiaru by sa mohla by sa stať pascou.

Verdikt už padol a je teda neodvratné, že v budúcom roku uvidíme na monostoch F1 nepeknú ochrannú „svätožiaru“.