keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_right
Vývoj elektromobility, ako (ne)poznáme
Auto moto

Vývoj elektromobility, ako (ne)poznáme

Elektrický prúd bol objavený v roku 1794 ako prvý použiteľný zdroj stáleho elektrického prúdu (Voltov článok). V prvej polovine 19. storočia preskúmali väčšinu elektrických vlastností látok za normálnych podmienok, definovali zákony využiteľné v elektrických obvodoch a objavená súvislosť elektriny s magnetizmom. Najvýznamnejšie mená: Alessandro Volta, André Marie Ampere, Georg Simon Ohm, Hans Christian Oersted, Michael Faraday.

porche
 
Prvý zdokumentovaný elektromobil pochádza z holandského Groningenu. Navrhol ho profesor Sibrandus Stratingh a v 1835 skonštruoval jeho asistent Christopher Becker.
 
Ďalšími priekopníkmi boli: Škót – Robert Anderson,  skonštruoval elektromobil v roku 1839, neskôr Sir David Salomon (1870). 1. prakticky použiteľný elektromobil postavil Thomas Parker, a to v roku 1884.
Podarilo sa zostrojiť aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi (1885). Jeho jednosmerný elektromotor sa pohŕdal s výkonom 3,6 kW, batériu sa tvorilo 42 olovených článkov. O 3 roky neskôr skonštruoval Angličan Magnus Volk svoju 1. praktickú „trojkolku“ na elektrický pohon.

veterán
 
Ferdinand Porsche v 1898 zostrojil vôbec svoj prvý automobil. Jednalo sa o ELEKTROMOBIL s označením Porsche P1. Pohon vážil iba 130 kg s  výkonom 3 koní, pričom krátkodobo aj 5 koní. Dosiahol maximálnu rýchlosť 35 km/h s dojazdom 80 km.
 
Belgičan Camille Jenatzy poskladal auto v tvare „cigary“ s názvom La Jamais Contente (večne nespokojná), dosiahol v 1899 významný míľnik. Stal sa prvým automobilom s elektronickým pohonom, ktorý prekonal rýchlosť 100 km/h.
 
6 rokov na to Louis Kriéger uskutočnil na svojom aute prvú. Doposiaľ najdlhšiu trasu bez nabíjania, na trase Paríž – Trouville (cca 145 km).
 
Začiatkom 20. storočia brázdili ulice aj spaľovacie či parné vozidlá. Elektromobily však boli najpredávanejším typom vozidiel. Výrazný podiel tvoril spoločnosť Holtzer Cabot Electric. E – mobily tej doby mali množstvo výhod oproti konkurencii.
Netrpeli na:
 vibrácie, hlučnosť,
problémy s radením,
neštartovali sa s kľukou ako spaľovacie autá,
 dlhý nábeh (parné automobily v chladnom počasí až 45 minút pred jazdou).
 
Avšak ďalšie vylepšenie spaľovacích motorov (a mnohé iné udalosti, ktoré sú témou ďalších článok) zmazali autá z ciest s elektrickým pohonom. Teda až do 21. storočia.